Hvad du absolut ikke skal gøre for at få anmeldelser på Amazon

vores seneste fire blogindlæg har vi gennemgået en række elementer, du skal tænke over, når du skal indsamle anmeldelser på Amazon. I det her blogindlæg gennemgår vi de ting, som du absolut skal holde dig fra, hvis du vil forblive gode venner med e-commerce-giganten. Og det kan blive en dyr fornøjelse, hvis du er afhængig af dit salg på Amazon, og du pludselig bliver lukket ned. 

Det gode ved Amazons retningslinjer for deres community er, at de er præcise, når de skriver, hvad du må og ikke må. Du kan regne med, at hvis noget er formuleret fluffy, er det fordi, der er plads til fortolkning. 

Men nu skal vi til det. Herunder følger listen over alle de ting, du IKKE må på Amazon, når du indsamler anmeldelser.

 

Du må aldrig anmelde dine egne produkter.

Som sælger må du ikke anmelde dine egne produkter. Du må hverken lave en anmeldelse som dig selv eller med et alias. I samme ombæring må du heller ikke anmelde dine konkurrenters produkter i dit eget navn eller med et alias.

Og nej, du må heller ikke få din mor eller din praktikant til at lave anmeldelser.

Du må som sælger ikke angive forskellige produkter som varianter af det samme produkt. Hvis du for eksempel både sælger sko og tasker, hvor tasken har en høj ranking og mange positive anmeldelser, må du ikke tilføje skoene som en variation af tasken. Det er vildledende for kunden, og det kan Jeff ikke lide!

 

Det er ikke lovligt at betale for at få anmeldelser

Du må IKKE betale dine kunder for at give dig anmeldelser. Betaling omfatter monetære belønninger, rabatter, produkter eller refunderinger. Måske har du hørt om Facebook-grupper, hvor sælgere tilbyder gratis produkter i bytte for anmeldelser? Det er ulovligt. Du kan høre mere om netop dette scam i afsnittet ‘The Magic Box’ af podcastet Reply All.

Du må ikke tilbyde at refundere et produkt i bytte for en anmeldelse. Du må heller ikke refundere som et led i at få en kunde til at ændre en negativ anmeldelse til en positiv. Du må naturligvis gerne erstatte ødelagte produkter, når du er blevet gjort opmærksom på det gennem en anmeldelse. Du kan bede pænt om at få ændret anmeldelsen, men kunden skal ikke føle sig forpligtet til det.

 

Alle kunder skal have mulighed for at anmelde dine produkter – også de sure!

Du må som sælger ikke afholde kunder med en dårlig oplevelse fra at give anmeldelser. Det kan f.eks. ske ved, at du kun opfordrer tilfredse kunder til at lave anmeldelser, eller at du henviser utilfredse kunder til andre anmeldelses-mekanismer f.eks. uden for Amazon.

Du må ikke sætte et mærkat på dit produkt, som beder om en positiv anmeldelse. Altså, en sticker eller lignende, der fortæller kunden, at de kan få 20 pct. rabat, hvis de giver en (positiv) anmeldelse.

Du må ikke manipulere ’Helpful’- og ’Not Helpful’-knapperne under anmeldelserne på dit produkt. Det skyldes naturligvis, at hjælpsomme anmeldelser bliver vist øverst. Vi har skrevet om det her. Men her er beskrivelsen mere vag, da det ikke på samme måde er specificeret, hvad det vil sige at manipulere. Men en god tommelfingerregel er, at din mor eller praktikant heller ikke skal hjælpe dig her.

Du kan finde den fulde liste på Amazon ved at klikke her. Hvis du er interesseret i Amazons community guidelines, kan du finde dem her