Hvad er Seller Feedback og Customer Reviews - og hvorfor er det så vigtigt?

Hos be-ahead ved vi, at Amazon kan være lidt som den jungle, navnet refererer til – på både godt og ondt. Hver eneste dag bliver der tilføjet mere end 1,3 millioner produkter. Der er derfor masser at gå på opdagelse i og masser at blive væk i. Altså er det en god idé at have en guide med, når du begiver dig ud på eventyr i verdens største e-commerce-jungle.

Vi vil derfor gerne give dig nogle udførlige instrukser og brugbar viden om alt på Amazon. 

Ifølge CEO og founder Jeff Bezos er Amazons forretning baseret på ’customer obsession’. Han siger det således: ”Customer obsession is one of the approaches we take in every single thing that we do.” Det er derfor heller ikke underligt, at kundeanmeldelser spiller en så afgørende rolle for din succes på Amazon.  Det kan virke omsonst at gentage dette budskab. For vi ved allerede, at vi skal gå udenom den AirBnb-lejlighed, hvor flere gæster har påpeget, at toilettet ikke kan trække ud. Du skal nok også holde dig fra den rejseagent, hvor der er en fare for aldrig at modtage de flybilletter til Grækenland, som du har betalt for.

Der er mange faktorer, der spiller ind på, hvilke produkter der bliver vist, når man indtaster bestemte ord i søgefeltet. I denne omgang fokuserer vi udelukkende på Customer Reviews og Seller Feedback, da det er en af de væsentligste faktorer for at sikre salg på Amazon. I dette indlæg kan du blive klogere på, hvad forskellen er på Seller Feedback og Customer Reviews, og hvorfor det er vigtigt.

Hvad er forskellen på Seller Feedback og Customer Reviews?

Seller Feedback er anmeldelser, der går specifikt på dig som sælger. Customer Reviews er anmeldelser, der går på produktet. Det er nemt at komme til at blande de to sammen, men der er væsentlige forskelle, der gør dem vigtige at adskille.

Seller Feedback kan du se, når du klikker på ’other sellers on Amazon’ under Buy Box på et varekort. Her får du en liste over alle de sælgere, der udbyder produktet i den farve og størrelse, du har valgt. Hvis du klikker på procenttallet efter stjernerne, kan du se, hvordan anmeldelserne har fordelt sig over tid. Seller Feedback bliver vist sådan her på Amazon:

Customer Reviews er synlige for alle, der går ind på dit varekort. De ser sådan her ud:

Begge former for anmeldelser bliver angivet med stjerner.

Seller Feedback – har kundens rejse været god?

 

Når en kunde afgiver feedback, vil det typisk vedrøre selve forsendelsen og leveringen af produktet – kundens rejse. Blev produktet leveret inden for den aftalte tid, var varen pakket ordentligt og lignende. 

Uanset om du sælger som FBA eller FBM, skal du prioritere at samle Seller Feedback.

Både som FBA & FBM sælger, har du muligheder for at håndtere feedback fra dine kunder. Du kan sågar anmode om at få dårlig Seller Feedback fjernet – læs herEn dårlige anmeldelse vil gå ud over din rating som sælger, så det er vigtigt at få dem fjernet. 

Som FBA sælger er det Amazons ansvar at sikre den gode kundeoplevelse, at levere til tiden og sende den rigtige varer. Vi ved også, at Amazon prioriterer FBA i algoritmen, fordi FBA sikrer hurtigere levering til kunderne. Dermed er det uden tvivl godt for din rangering, hvis du både sælger som FBA og har mange positive Seller Feedback-anmeldelser.

Customer Reviews – kan kunden lide dit produkt og er det som lovet?

 

Reviews er produktspecifikke anmeldelser, som f.eks. hvorvidt størrelsen passer som lovet, eller om farven er som angivet. De angivne stjerner følger produktet og ligger typisk øverst på produktkortet lige under titlen. Igen her er det meget vigtigt at læse anmeldelserne, idet de læses nøje at nye købere og er med til at løfte dit produkt frem. Det er desværre ikke længere muligt at kommentere på dårlige  produktanmeldelser eller få dem fjernet. 

Kig i vores ordbog hvis du er i tvivl om Amazon begreber – se her