Ordbog

Vi har samlet de vigtigste Amazon ord og tilføjet en forklaring for hvert enkelt ord. Klik på et bogstav for at komme ned til forklaringerne. 

A  B  C  E  F  H  L  M  N  O  P  R  S  U  V

A

A-to-Z Guarantee Claims

Amazon kunder har mulighed for at klage over sælger under ”a-to-z”-garanti programmet i de tilfælde hvor sælger misligholder købsaftalen gennem mangler og/eller forsinkelser. A-to-Z Guarantee klager rammer kun sælgere, som sælger gennem FBM. A-Z klager giver 500 minuspoint i tilfredshedsmatriksen. Klager kan ankes.

Account Health

Betegnelse for præstationsmål og reglementer, som alle sælgere skal overholde for at kunne fortsætte med at sælge på Amazon. ”Account Health”-parametre inkluderer kundeservice, overholdelse af produktpolitik, rettidig forsendelse og annullering af ordre grundet udsolgte situationer.

Actual Cost of Sales (ACoS)

ACoS er et nøgletal som måler din Sponsored Porduct Campaigns præstation på Amazon. Nøgletallet indikerer forholdet mellem omkostninger forbundet med kampagnen og det salg, som kampagnen har genereret. ACoS beregnes således:

Et eksempel:
Hvis en kampagne har genereret £2000 i salg med en omkostning på £60 over en bestemt periode, vil kampagnens ACoS være = 60 / 2000 * 100 = 3%. I dette tifælde koster din markedsføring 3% af salgssummen genereret via SPC. Denne omkostning vil ligge udover normale gebyr til Amazon.

Ad Clicks

Antal gange en reklame er blevet klikket på.

Ad Daily Budget

Antal gange en reklame er blevet klikket på.

Ad Daily Budget

Det gennemsnitlige daglige budget, som man ønsker at bruge på en bestemt markedsføringskampagne.

Ad Impressions

Antallet af gange din annonce er blevet vist.

Ad Orders

Antallet af ordrer som en direkte effekt af din annoncering.

Ad Spend

De totale omkostninger for alle kliks på en Amazon markedsføringskampange (inden for en bestemt periode).

ASIN

Amazon Standrad Identification Number er et 10-cifret alfanumerisk unikt produktnummer, som Amazon benytter til at identificere produkter.

B

Best-Seller Ranking (BSR)

Produkter på Amazon bliver ranket på baggrund af deres salgsvolumen, samt hvor sælgende deres produktkort er. Jo højere rangering på BSR, jo større chance er der for at rangere højt på søgeresultatssider.

Brand Registry

Det er muligt at beskytte sit trademark-registreret brand på Amazon ved at registrere det i Amazons system. Ved registrering af et brand får brandindehaveren større kontrol over deres produktkort og adgang til flere muligheder for markedsføring.

Brand store (Store front)

En service, hvor sælgere har mulighed for at skabe deres egen brand store på Amazon.com og tilbyde deres kunder en fordybende virtuel shopping oplevelse i brandets eget look and feel.

Buy Box

Den leverandør som modtager ordren, når kunden trykker på ”Buy” ved et specifikt produkt. Flere sælgere kan sælge det samme produkt, men der er kun en sælger, der kan vinde Buy Box. At vinde Buy Box afhænger af flere parametre såsom pris, hvor gode ratings sælger og produktet har, samt om dit produktkort er udfyldt korrekt.em mangler og/eller forsinkelser.

C

Category

Amazon opdeler produkter i kategorier ud fra delte egenskaber og anvendelse.Produkter kan både have en bred kategoriplacering og en eller flere subkategoriplaceringer.

Chargeback Rate

En refundering sker når kunden kontakter deres bank eller kortudbyder på baggrund af problemer som modtagelse af at beskadiget produkt, manglende levering, ikke som reklameret mm. Kunden får refunderet deres penge af Amazon, som så opkræver beløbet fra dig som sælger.

Click-Through-Rate (CTR)

Det procentvise antal af kunder, som ser din kampagne og klikker på den. Nøgletallet beregnes ved at dividere totale antal clicks med totale antal gangekampagnen er blevet set.

Cost-Per-Click (CPC)

En markedsføringsmetode, hvor markedsføringsomkostningerne afregnes udfra antallet af kliks på din kampagne ift din fastsatte pris pr. klik.

Cost-Per-Mil/Thousand/Impression (CPM/CPI)

Nøgletallet refererer til, prisen som du betaler, hver gang 1.000 mennesker serdin reklame.

Cost per Aquisition – CPA

Et nøgletal, der viser forholdet mellem de omkostninger man har brugt på atskaffe ny kunder og antallet af nye kunder, som man har fået i denpågældende periode. Et eks: Man har brugt 100,- på markedsføring i enperiode på 12 måneder har fået 100 kunder i den samme periode. Det giver enCPA på 1,- (100,-/100 kunder)

E

EAN

European Article Number. Hvis du sælger i Europa vil dine produkter blive tildelt et 13 cifret nummer, som også betegnes et International Article Number (IAN).

F

Fulfilled-by-Amazon (FBA)

En service udbudt af Amazon, hvor sælgere har mulighed for at opbevare deres produkter i et eller flere af Amazons fulfillment centrer. Når en kunde køber produktet via FBA Amazon, vil Amazon plukke, pakke, sende og stå for kundeservice.

‍Fulfilled-by-Merchant (FBM/MF)

Sælgeren står for alle elementer af salget gennem Amazons platform. Sælgeren plukker, pakker, sender og står for al kundeservice.

‍FNSKU – Fulfillment Network Stock Keeping Unit

Et FNSKU er et tildelt produktnummer, hvorved Amazon identificerer et produkt fra sælgeren. Hvert produkt, som sendes til et fulfillment center, modtager et unikt FNSKU.

‍Fulfillment Center (FC)

Et fulfillment center er et Amazon lager, hvor produkter opbevares, plukkes, pakkes og sendes på vegne af Amazon og dets tredjepartssælgere.

‍Fulfillment Fee

Amazon tager et mindre beløb for at plukke, pakke og sende sælgerens produkter. Prisen afregnes for hvert produkt ud fra vægt og omkreds.

H

Headline Search Ad

‍En Amazon reklame som fremkommer i toppen af søgeresultaterne. For at kunne kvalificere sig til at markedsføre på dette område, skal man være brandregistreret gennem Amazon, have en brand store og have minimum tre produkter til salg på Amazon.

L

Late Dispatch Rate

Antallet af sælger-opfyldte ordrer med en forsendelsesbekræftelse, der er afsluttet efter den forventede afsendelsesdato divideret med antallet af sælger-opfyldte ordrer i den relevante periode.

M

Marketing Services

Amazon Marketing Services hjælper sælgere med at nå ud til nye kunder og øge salget på Amazon gennem målrettet cost-per-click markedsføringskampagner.

N

Negative Feedback

Kunder har mulighed for at kommenterer på deres købsoplevelse igennem offentlig feedback. En sælger vil så vidt muligt undgå at modtage negativ feedback, da det påvirker sælgerens feedback og chancer for at vinde buy box. Negativ feedback skal håndteres så hurtigt som muligt.

O

Order Defect Rate (ODR)

ODR er den procentvise del af ordrer der har modtaget negativ feedback, et A-to-Z garantikrav eller et krav fra et kreditkort selskab om tilbagebetaling.

P

Performance Notifications

Indikeres ved et rødt flag, som betyder at du har en hastesag, som Amazon vil have at du løser.

‍Prime

Amazon Prime er en betalt service udbudt af Amazon, som giver forbrugeren adgang til gratis to-dags levering samt andre fordele, for et månedligt eller årligt beløb.

‍Pre-Fullfilment cancellation Rate

Nøgletallet viser forholdet mellem antallet af ordrer, der er blevet aflyst af sælger før afsendelsesbekræftelse, og det totale antal af ordrer i den pågældende periode. Som sælger bør man sigte efter 2,5% eller mindre.

R

Referral Fee

En procentbaseret omkostning for at sælge produkter på Amazon.com.

ROAS

Return on Advertising Spent – det procentvise forhold mellem net profit og omkostningerne ved investeringen.

S

Search Engine Optimization (SEO)

Processen hvori man søger at maksimere antallet af besøg til en bestemt side ved at sikre, at siden rangerer højt på listen for resultater ved søgning på fx. Google eller Amazon.

‍Seller Central

Portalen/Dashboard, hvor Amazon-sælgere kan liste, opretholde, vedligeholde og følge deres produkters præstationer på Amazon.

‍Seller Feedback

En rating som tildeles Amazons tredjepartssælgere fra forbrugerne, som inden for en kortere periode har foretaget et køb af sælgerens produkter. Forbrugerne kan rate deres oplevelser med 1 til 5 stjerner (fra ringe til fremragende), rating samt kommentarer om købsoplevelse følger produktet og læses af nye kunder. Forbrugeren kan også anmelde produkter gennem rating, denne følger ligeledes produktet så nye købere kan læse ratingen. Dårlige ratings på købsoplevelsen giver -500 point i tilfredshedsmatriksen. Rating på købsoplevelsen kan ankes og fjernes.

‍SKU

Stock Keeping Unit er en unik identifikationskode for produkter. Et produkt med 7 variationer vil have 7 unikke SKU’er.

‍SS – Seller Support

Kundeservice for sælgere på Amazon.

‍Sponsored Ads

En CPC-kampagne der gør det muligt for sælgeren at markedsføre deres produkter gennem søgeordsoptimeret reklamer, som kommer forbrugeren til syne gennem meget synlige placeringer på Amazon. Sponsered Ads placeringer betales udfra Cost Per Click.

U

Unverified Reviews

Når en Amazon-bruger efterlader en anmeldelse uden at have købt produktet, anses anmeldelsen som “unverified review”. Unverified reviews vægter mindre ift. Verificeret reviews.

V

Vendor express

Nogle brands vælger at sælge deres produkter til Amazon, hvorved Amazon bliver distributør for produktet.

‍Verified Reviews

Når en Amazon-bruger efterlader en anmeldelse efter brugeren har købt det specifikke produkt. Anmeldelsen går på både produkt og købsoplevelse.