Når du starter ud på Amazon og begynder at gøre dig bekendt med platformen, vil et af de første begreber du støder på være ”Buy Box” og at ”vinde Buy Box”. Kort sagt er Buy Box den hvide boks som man ser ude til højre, når du klikker ind på et produkt. Den boks består helt simpelt af et par knapper, hvor du som køber har mulighed for at lægge varen i din kurv eller gå direkte til betaling.
Den kvikke læser vil også opdage at der ofte er et link med teksten ”X new from £XX”. Linket åbner en ny side, hvor man kan se alle udbydere af denne vare i den pågældende størrelse.
Hvem kunden køber varen af, afgøres når denne trykker ”add to basket”. Det er her vigtigheden af at vinde Buy Box bliver åbenlys. For hvordan sikrer man sig at kunden vælger dig som sælger, når de lægger varen i kurven? I virkeligheden er det ikke kunden der vælger, men Amazons algoritmer, der bestemmer om salget går til dig eller din konkurrent, når kunden trykker køb.
Den der vinder Buy Box er den sælger, der har de bedste ”seller metrics”.
Så hvordan optimerer man sine seller metrics, så kunderne vælger netop dig, når de køber et produkt? Amazon rangerer sælgere efter en lang række faktorer, men de mest væsentlige er
Hvordan du sender dine produkter til dine forbrugere er en af de mest betydningsfulde faktorer for at kunne vinde Buy Box. Generelt findes der tre måder at sælge på Amazon; Fulfillment by Amazon (FBA), Fulfillment by Merchant (FBM) og Vendor Central (VC). Sælgere der gør brug af FBA vil være bedre stillet til at vinde Buy Box end de to andre salgsmetoder.
En faktor der siger sig selv. Sælgeren med den laveste samlede pris (salgsspris + levering) vil alt andet lige have en den største chance for at vinde Buy Box. Det er dog vigtigt at nævne, at prisen ikke er alt, da sælgere stadig kan tabe Buy Box til konkurrenter på baggrund af andre parametre.
Leveringstiden er ligeledes en essentiel faktor, der afgør om du vinder eller taber Buy Box. For at have den bedste chance for at vinde Buy Box skal du kunne levere varen inden for max 2 dage til dine kunder. Ved at gøre brug af FBA sikrer du dig dette.
Order Defect Rate er et nøgletal som beregnes ud fra din negative feedback rate + din A-to-Z Claim Rate + Chargeback Rate. Den bedste måde at vinde Buy Box er at have en ODR på 0%, men man bør generelt bestræbe sig på at holde den under 1%.
Der findes mange flere faktorer i Amazons salgsalgoritme end de fire ovenstående, som har indflydelse på dit salg, men det essentielle at lære at fortolke og kunne udnytte algoritmen for at kunne opnå succes på Amazon.
Fremtiden findes på Amazon
CVR nr. 39 83 11 20
Copyright © 2023 be-ahead