Hvad er Amazon og hvordan fungerer det?

Hvad er Amazon?

Amazon (Amazon.com) er verdens største online detailplatform. De står for 43% af al online salg i USA og sender omkring 1,6 millioner pakker ud om dagen. Ikke nok med at de har 7,5% af Seattles erhvervsaktive befolkning ansat, så har de også 45.000 robotter til at styre deres varehuse. I Europa sidder Amazon på ca. 30% af al online handel i Tyskland og Frankrig. I Storbritannien udgør de ”kun” 25% af e-handelsmarkedet. Samlet set betjener Amazon 340 millioner online købere i Europa.

Hvad har jeg brug for for at kunne sælge på Amazon?

For at kunne sælge på Amazon skal du først have oprettet en salgskonto. Du kan vælge at oprette dig på Amazon som ”individuel” eller som ”professionel”. Valget af kontotype afhænger af forventet fremtidigt salg. For at du kan oprette dig som sælger skal du have følgende information klar:

  • Din virksomheds navn, adresse og kontaktinformation
  • Et betalingskort hvorfra der kan trækkes internationalt fra
  • Et telefonnummer, hvorfra man kan kontakte dig under registreringsprocessen
  • Skatteoplysninger

Hvordan sælger man til de 340 millioner forbrugere?

Amazon tilbyder tre forskellige måder at sælge igennem deres platform; Fulfilment by Amazon (FBA), Fulfilment by Merchant (FBM) og Fulfilment by Vendor (FBV).

FBA; Vare sendes til et af Amazons lagre, hvorfra de sendes ud til kunder. Slip for den daglige forsendelse og inventaropbevaring, da Amazon står for det.

FBM; Virksomheden sørger selv for forsendelse til kunder og inventar.

FBV; Amazon foretager et engroskøb af virksomhedens produkter til deres lager, hvorfra de sælger produkterne til deres kunder. Amazon køber altså dine vare up-front.

Hvordan annoncerer man?

Du kan oprette en lang række forskellige typer af annoncer på Amazon. Fælles for dem alle er at du køber dig ind på de forskellige pladser på Amazon.  Dem der byder højest, har det mest relevante produkt med de fleste positive stjerner kommer forrest. Du har i dag mulighed for video annoncer, re-targeting annoncer, banner annoncer etc. Og muligheden for at blive vist meget tæt på kundens søgen bliver større og større.

Brandregistrering og brandstore

Hvis du er i besiddelse af rettighederne til et brand, har du mulighed for at registrere dette brand hos Amazon. Du får derved kontrol over teksten og billederne som er tilknyttet til dit produkt, selvom det ikke er dig der sælger det pågældende produkt. Yderligere har du også mulighed for at oprette en brandstore på Amazon, som fungerer som en hjemmeside, hvor du kan designe den til dine præferencer. Vi hjælper dig igennem hele processen fra oprettelse til det færdige resultat.

Prøv vores Amazon beregner og find dit dækningsbidrag før du går i gang – se her