Sådan indsamler du anmeldelser på Amazon

Dette er tredje afsnit i serien om anmeldelser på Amazon. I denne del vil vi fortælle om, hvordan man kan indsamle anmeldelser – både Customer Reviews og Seller Feedback.

Læs også: Er alle Amazon-anmeldelser lige gode?

Amazon har et stramt regelsæt for, hvordan du må indsamle dine reviews. Du må f.eks. ikke betale folk, hverken monetært eller med produkter. Men det er helt og aldeles lovligt at bede om Customer Reviews og Seller Feedback, da det er et led til at give kunderne en bedre oplevelse på Amazon.

Brug automatiserede e-mails til dine Amazon-kunder

Der findes en lang række software baseret på Amazons API, der kan automatisere dine e-mails og monitorere dine product listings og anmeldelser. Det gode er, at du kan skræddersy dine beskeder og selv bestemme, hvornår og hvor mange du vil sende. Ofte har disse tools også et mere overskueligt og brugervenligt interface, end du kender det fra Amazon. I og med at disse tools er autoriserede partnere hos Amazon, har de som regel adgang til al den samme data, som du har gennem din seller account. Men du vil altså skulle punge op til en ekstra udgift udover dem, du i forvejen har hos Amazon.

Brug automatiserede e-mails til dine øvrige kunder

Hvis du har læst vores tidligere indlæg, ved du, at ’Verified Purchase’ er det mærkat, et Customer Review får, når det sker på baggrund af et køb hos Amazon. Men du kan sagtens anmelde på et produkt, selvom det er købt enten fra en anden sælger eller på en anden webshop. Det vil altså sige, at du gerne må opfordre dine øvrige kunder til at anmelde dit produkt på Amazon. Det kan selvfølgelig kun lade sig gøre, hvis dine øvrige kunder også har en aktiv brugerkonto på Amazon. Ved at bruge denne metode har du fuldstændig kontrol over indholdet i e-mailen, hvor Amazon f.eks. har regler for, at du ikke må bruge links, der leder køberen væk fra Amazon-platformen. Men igen skal du huske, at et verified purchase er højere prioriteteret.

Læs også: Hvad er Seller Feedback og Customer Reviews – og hvorfor er det vigtigt?

… Hvad skriver man så i sådan en e-mail?

Som vi har nævnt et par gange, har Amazon en lang række kriterier for, hvad man må og ikke må. Dem kan du finde her, og vi vil også komme mere ind på dette i et senere indlæg.

Selvom et køb er foretaget på Amazon, er det stadig vigtigt, at du bevarer din tone-of-voice – så hvis du er uformel og humoristisk på din egen webshop, eller måske er du mere faglig og nedtonet. Det samme skal du være på Amazon. Derudover skal du huske, at når du beder om en anmeldelse, beder du kunden om deres tid, efter de allerede har givet dig penge. Derfor er det yderst vigtigt, at du lægger vægt på, at du er taknemmelig for, at de vil hjælpe, at deres feedback er vigtig. Derudover må du ikke forvente eller direkte opfordre til, at de skal give 4 eller 5 stjerner. Istedet skal spørge efter deres ærlige meninger. Eksempler kunne være:

”We would love to hear what you think” ”Your feedback will help us be the best we can be” ”You will help other Amazon shoppers making confident decisions” “if you have time to leave a review” – men igen kommer det meget an på din egen tone. Men husk høflighed, respekt for din kundes tid, samt vægt på oprigtig feedback.

En anden ting, som du skal være opmærksom på, er, at der kan være kulturelle forskelle på de forskellige markeder. Du kender selv dine kunder bedst, og du har sikkert allerede en strategi for, hvordan du kommunikerer på dine forskellige markeder, men de samme overvejelser er værd at gøre sig for dine Amazon-markeder. Man er f.eks. langt mere formel på tysk end på dansk. Det amerikanske marked er mere personligt end det britiske, hvor høflighedsfraser er meget vigtige. Hos be-ahead har vi kollegaer, der har tysk, italiensk og amerikansk engelsk som modersmål for at sikre, at vi kommunikerer troværdigt på alle markeder og ikke ender i en Google Translate-krise. Vi har desuden tilknyttet oversættere til fransk og spansk.

I næste uge…

Udgiver vi et indlæg om, hvordan du monitorerer og driver community management på Amazon. Du kan læse første del her og anden del her.

Har du nogle spørgsmål til blogindlægget? Du er meget velkommen til at skrive en besked til os i kommentarfeltet. Er der noget specifikt om Amazon, du gerne vil læse mere om i et blogindlæg, må du også meget gerne sende os en besked.

Hvis du vil vide mere om, hvad vi kan gøre for dig og din forretning på Amazon, kan du ringe på 78791146 eller skrive en mail til soren@be-ahead.dk.

Posted on

april 15, 2019